Tekst/auteurs: Jean-Hubert Martin   ..  Samenstelling/redactie: Cees de Boer, Colin Huizing (eds.), Birgit Donker (preface)
isbn: 978-90-78088-99-8   ..  € 25,00  .. koop publicatie


• Loopt parallel aan de presentatie van herman de vries in het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië

• Toont de werken in intimiteit, legt verbanden, en biedt (kunst)historische en filosofische context  verder

Binnen de beeldende kunst is de relatie tussen mens, cultuur en natuur in toenemende mate onderwerp van (artistiek) onderzoek – een thema waar ook herman de vries (Alkmaar, 1931) al decennia mee bezig is. Hij werkt al meer dan zestig jaar aan een veelzijdig oeuvre waarin kunst, wetenschap en filosofie met de werkelijkheid van de wereld worden geconfronteerd. De thematiek van zijn werk is actueel in een tijd waarin ecologische kwesties op een bredere maatschappelijke aandacht kunnen rekenen.

Het recente werk van de vries is leidend op de Biënnale van Venetië en in het boek to be all ways to be. De leidraad in het boek wordt gevormd door een tweegesprek tussen de vries en Jean-Hubert Martin, waarin de werken die in Venetië te zien zijn de revue passeren. Martin confronteert de vries met sleutelbegrippen als synesthesie, mimesis, ambachtelijkheid, typologieën en ordeningen, verder

oneindigheid, poëzie, performance, natuur en ecologie, en verweeft werken, de vries' gedachten, beelden, teksten en andere bronnen.

Het boek herman de vries - to be all ways to be loopt parallel aan de presentatie in Venetië. Het toont de werken in intimiteit, legt verbanden, en biedt (kunst)historische en filosofische context, zodat de lezer/kijker de wereld van de vries kan ontdekken en ontsluiten.

Jean-Hubert Martin (1944) was vanaf 1971 werkzaam in het Musée National d'Art Moderne in Parijs en maakte deel uit van het team curatoren dat in 1977 het Centre Pompidou oprichtte. Nadat hij van 1987-90 directeur was van Kunsthalle Bern keerde Martin terug naar het Centre Pompidou als directeur van het Musée National d'Art Moderne. Sindsdien leidde hij verschillende instituten waaronder het Museum Kunstpalast in Düsseldorf, waar hij in 2006 de Zero-tentoonstelling organiseerde. verder

De door Martin in 1989 samengestelde expositie Magiciens de la Terre, een expositie waar werken van hedendaagse gevestigde kunstenaars uit het westen getoond werden naast werken van kunstenaars uit de niet-westerse wereld, wordt algemeen beschouwd als een herijking van de hedendaagse kunst.

Cees de Boer (1955) studeerde Nederlands, Algemene Literatuur, en Wijsbegeerte. In 1995 promoveerde hij met een proefschrift over de collage-novellen van Max Ernst. De Boer is de auteur van vele artikelen en publicaties over onder andere herman de vries.

Colin Huizing (1965) is kunsthistoricus en senior conservator van het Stedelijk Museum Schiedam, waar hij tentoonstellingen organiseert over actuele ontwikkelingen binnen de hedendaagse kunst. Hij cureerde onder andere 'Nul = 0, the Dutch Zero Movement in an International Context', en het retrospectief ‘herman de vries.all’. Huizing werkte als redacteur en auteur aan verschillende publicaties over beeldende kunst. terug

herman de vries - to be all ways to be
Grafisch ontwerp: Remco van Bladel .. 272 blz .. 24 x 17 cm (staand) .. gebonden .. Engels .. ondersteund door Mondriaan Fonds