Cover Slider website

Ter gelegenheid van zijn nieuwe boek, Performing Mourning, Laments in Contemporary Art, bespreekt de in Wenen wonende dansdramaturg Guy Cools hedendaagse kunstpraktijken in de literatuur, beeldende kunst en podiumkunsten die rouw gebruiken als bron voor activisme. Met de traditie van de Griekse moiroloi (klaagliederen) als uitgangspunt, bespreekt Cools op welke wijze artistieke uitingen als hedendaagse klaagzangen kunnen worden beschouwd. Verwijzend naar Judith Butlers notie van 'equal grievability', richt Cools zich op een jongere generatie kunstenaars die te maken hebben met 'klimaatverdriet' of vormen van staatsgeweld en over hun toekomst treuren.

Guy Cools is een Belgische dansdramaturg, momenteel woonachtig in Wenen. Hij heeft gewerkt als danscriticus en danscurator. Van 1990 tot 2002 was hij curator van het dansprogramma van Kunstencentrum Vooruit in Gent, België. Als productiedramaturg werkte hij onder meer met Jean Abreu (UK), Koen Augustijnen (BE), Sidi Larbi Cherkaoui (BE), Danièle Desnoyers (CA), Alexander Gottfarb (AT), Lia Haraki (CY), Akram Khan ( VK), Joshua Monten (SUI), Arno Schuitemaker (NL) en Stephanie Thiersch (DE). Met de Canadese choreograaf Lin Snelling ontwikkelde hij een geïmproviseerde uitvoeringspraktijk Rewriting Distance die zich richt op de integratie van beweging, stem en schrijven. Als dramaturgisch mentor begeleidde hij onder meer Anghiari Dance Hub, de International Choreographer's Week in Tilburg, het project Danse et Dramaturgie in Zwitserland; de Biennale Dance College in Venetië en het Atlas-programma van Impulsanz in Wenen. Hij is postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Gent, waar hij een praktijkgericht doctoraat afrondde over de relatie tussen dans en schrijven. Hij doceert en doceert aan verschillende universiteiten en kunstacademies in Europa en Canada, waaronder de University of Ottawa en de Fontys School of Fine and Performing Arts in Tilburg.

Eerder verschenen titels van Guy Cools zijn The Ethics of Art: ecological turns in the performing arts, met Pascal Gielen (Valiz, 2014); In-between Dance Cultures: on the migratory artistic identity of Sidi Larbi Cherkaoui and Akram Khan (Valiz, 2015); Imaginative Bodies, dialogues in performance practices (Valiz, 2016) en The Choreopolitics of Alain Platel’s les ballets C de la B, met Christel Stalpaert en Hildegard De Vuyst (Bloomsbury, 2019).