Direct naar:

Sovereign Words

Indigenous Art, Curation and Criticism

  • 'Indigenous art', brengt perspectieven en strategieën samen vanuit de beeldende kunst, film, ethiek, geschiedenis, theorie en museologie
  • Omspant vier continenten: Noord-Europa (Noorwegen, Zweden), Canada, Nieuw-Zeeland, Australië, Azië (Bangladesh, India, Samoa, Thailand)
  • Shortlisted voor de 'Best Book on Contemporary Art> Richard Schlagman Art Book Award (sept 2019, Whitechapel Gallery)

Redactie: Katya García-Antón
Bijdragen: Daniel Browning, Kabita Chakma, Megan Cope, Santosh Kumar Das, Hannah Donnelly, Léuli Māzyār Luna’i Eshrāghi, David Garneau, Biung Ismahasan, Kimberley Moulton, Máret Ánne Sara, Venkat Raman Singh Shyam, Irene Snarby, Ánde Somby, Megan Tamati-Quennell, Prashanta Tripura, Sontosh Bikash Tripura, en van het OCA-team: Liv Brissach, Katya García-Antón, Drew Snyder, Nikhil Vettukattil
Ontwerp: Hans Gremmen

2018, Valiz met Office for Contemporary Art Norway (OCA) | de auteurs in deze publicatie kwamen voor het eerst samen tijdens de Critical Writing Ensembles van OCA, op de Dhaka Art Summit in februari 2018. Deze bijeenkomsten werden georganiseerd met steun van de Dhaka Art Summit, Samdani Art Foundation, Art Space Sydney en de Australian Council for the Arts | paperback | 24 x 17 cm (h x b) | 288 blz. | Engels | ISBN 978-94-92095-62-6

In de Media

  • Lees hier de artikel: Piles of Bones van Tessel Janse voor Taylor & Francis Online (22 december 2022)

‘Indigenous’, of in het Nederlands indigeen, duidt op de oorspronkelijke bewoners (en hun huidige nakomelingen) van een land of gebied. Zij waren er al in de tijd dat dat gebied bijvoorbeeld gekoloniseerd werd, of op het moment dat omliggende of dominante groepen een natiestaat vormden. Vaak leven indigene bewoners in overeenstemming met culturele gebruiken en tradities, waarmee ze zich onderscheiden van de officiële instituties van het land waar ze nu deel van uitmaken.
De specifieke gebruiken, kunst en cultuur van indigenous gemeenschappen krijgen wereldwijd steeds meer aandacht. Sovereign Words is een eerste brede verkenning in het formuleren van uitgangspunten en een gemeenschappelijk vocabulaire om indigene kunst gelaagd en betekenisvol te kunnen beschouwen. Het gaat over definities, representatie, kunstkritiek, manieren van tentoonstellen en contextualiseren, met veel casestudies die specifieke aspecten over identiteit, narrativiteit en inbedding concreet maken.
Sovereign Words laat zestien indigenous schrijvers, kunstenaars en cultuurdragers zelf aan het woord, afkomstig van vier continenten. Het brengt perspectieven samen uit de kunst, film, ethiek en geschiedenis, theorie en museologie. Het pleit voor kennisopbouw en intellectuele bondgenootschappen als basis voor de inheemse en niet-inheemse kunst en cultuur van nu en van de toekomst.

'I am confident that echoes of Sovereign Words: Indigenous Art, Curation and Criticism will assist in strengthening existing collaborations and lead to new and ground-breaking connections where mutual respect and learning will become the norm when exchanging with First Nations ways of life.'
– Brook Andrew, artist and Artistic Director of the 22nd Biennale of Sydney, 2020