Direct naar:

Unlearning Exercises

Art Organizations as Sites for Unlearning

  • Collectieve oefeningen voor het 'ontleren' van vanzelfsprekende, vastgeroeste 'waarheden' en waarden
  • Wil inspireren tot een actief kritisch onderzoek naar normatieve structuren en praktijken, om zo de weg vrij te maken voor een cultuur van gelijkheid, verschil en zuiverheid in kunstorganisaties

Redactie: Binna Choi, Annette Krauss, Yolande van der Heide, Liz Allan
Bijdragen: Liz Allan, Yollotl Alvarado, Antariksa, Jacob Apostol, Binna Choi, Joy Melanie Escani, Andrés García, Brigitta Isabella, Faisol Iskandor, Ismiatun, Nancy Jouwe, Annette Krauss, Emily Pethick, Andrea Phillips, Ying Que, Kerstin Stakemeier, Sakiko Sugawa, Syafiatudina, Ferdiansyah Thajib, Marina Vishmidt, Yolande van der Heide, Erminah Zaenah, en het wisselende team van Casco Art Institute: Working for the Commons.
Ontwerp: Rosen Eveleigh

2018, Valiz met Casco Art Institute: Working for the Commons | ondersteund door het Mondriaan Fonds, Gemeente Utrecht, Stichting DOEN via Arts Collaboratory, Foundation for Arts Initiatives | paperback | 232 blz. | 22 x 16.5 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-94-92095-53-4


Leren is de optelsom van kennis, vaardigheden en gedrag en is in de regel gericht op vooruitgang en institutionalisering. 'Ontleren' daarentegen is gericht op belichaamde vormen van kennis en de (on)bewuste werking van manieren van denken en doen. Ontleren gaat uit van actief, kritisch onderzoek naar normatieve structuren en praktijken om op die manier bewustzijn te creëren over vanzelfsprekende, vastgeroeste 'waarheden' en waarden. Dit boek maakt de lezer deelgenoot van het proces van ontleren, met een specifieke focus op kunst en kunstinstituten. ‘Casco Art Institute: Working for the Commons’ doet daarbij dienst als een experimentele casus.
Unlearning Excercises: Art Organizations as Sites for Unlearning presenteert een serie ‘ontleeroefeningen’ die ook in andere kunstinstellingen ingezet kunnen worden. De oefeningen variëren van praktische dagelijkse activiteiten zoals 'samen schoonmaken' tot kwesties als collectief auteurschap en eerlijke lonen. Ze bieden ook inzicht in het levendige langetermijnproces van collectief ontleren. De oefeningen worden vergezeld door persoonlijke verslagen, essays, politiek commentaar en collectieve gesprekken en geven zo een gelaagde en veelzijdige kritiek op geïnstitutionaliseerde gewoonten en gebruiken.