Wicked Arts Assignments
Practising Creativity in Contemporary Arts Education
- Inspiratiebron voor uiteenlopende kunstpraktijken, kunsteducatie en creativiteit door inspirerende kaders en vragen te stellen
- Stimuleert samenwerking, creativiteit en interdisciplinair denken en experimenteren
- Grappig, gek, brutaal, dwars, spannend, poëtisch, cool; de grote bandbreedte van dit boek biedt veel aanknopingspunten voor kunstlessen en invalshoeken voor de eigen kunstpraktijk
- Uitverkoren door de Studentenjury tot een van de Best Verzorgde Boeken 2020!
Redactie: Emiel Heijnen, Melissa Bremmer
Co-redactie: Sanne Kersten
Bijdragen van: Pavèl van Houten, Jorge Lucero, Nina Paim, Erik Schrooten, Stephanie Springgay, en vele anderen
Ontwerp: Laura Pappa
2020, Valiz in samenwerking met AHK – Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten | paperback | 304 pp. | 22 x 15 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-94-92095-75-6 | € 22,50
In de Media
- Lees hier de boekbespreking 'Experimenteren met grappige, dwarse of poëtische kunstopdrachten' op denkkaravaan.be (september 2022)
- Lees hier de recensie Kunstopdracht: maak een object dat je haat door Toef Jaeger in NRC (8 maart 2022).
Wicked Arts Assignments zijn gewaagde, ongebruikelijke, dwarse, grappige, poëtische, inspirerende, sociaal betrokken of anderszins uitdagende kunstopdrachten. Iedereen die kunstlessen geeft, kent ze: zon opdracht die ogenschijnlijk simpel is, maar die deelnemers, studenten en leerlingen maximaal uitdaagt. Veel kunstenaars, musici, theatermakers, dansers en kunstdocenten hebben die ene favoriete, vaak gebruikte opdracht waarin alles samenkomt: artistieke visie, pedagogische aanpak en liefde voor bepaalde technieken of methoden.
De bijna honderd hier verzamelde kunstopdrachten sluiten aan bij beeldende kunst, performance, theater, muziek, dans en design, maar belangrijker nog: ze stimuleren interdisciplinariteit. Zij weerspiegelen themas, werkwijzen en concepten uit de hedendaagse kunsten en bieden mogelijkheden om over onszelf, kunst en de wereld anders na te denken.
Het eerste deel van dit boek geeft inzicht in kunstopdrachten vanuit historische, artistieke en educatieve perspectieven, aangevuld met interviews met experts in hedendaagse kunst en onderwijs. Het tweede deel vormt de betreffende verzameling kunstopdrachten, voorzien van een toelichting en originele uitwerkingen in beeld. De opdrachten kunnen in verschillende contexten worden uitgevoerd: van basisscholen tot hoger onderwijs, van thuis tot de (online) gemeenschap en van Bogotá tot Istanbul. Ze zijn bedoeld om de verbeeldingskracht van zowel docenten als studenten te prikkelen en aan te sporen tot nieuwe, urgente educatieve en artistieke praktijken.