Positioning the Art Gallery
Het Amsterdamse galeriewezen in een internationale context
NIET BESCHIKBAAR
- Verschillende perspectieven op de betekenis van de galerie voor de stad, de kunstenaar en de internationale kunstwereld
- Onderzoekt een van de belangrijkste platforms voor hedendaagse kunst
Redactie: Noor Mertens, Astrid Vorstermans
Ontwerp: Roosje Klap
Serie: AL AMSTERDAM
2012, Valiz | ondersteund door het Mondriaanfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds | paperback | 224 blz. | 20 x 17 cm (h x b) | Nederlands, Engels | ISBN 978-90-78088-39-4
Inhoudsopgave (pdf)
Over de auteurs (pdf)
Positioning the Art Gallery onderzoekt de galeriewereld in Amsterdam en plaatst deze in een bredere, internationale context. Het boek gaat in op de geschiedenis van galeries in Amsterdam vanaf ca. 1950 tot en met nu, en breidt zijn focus uit naar het functioneren van het ‘instituut’ galerie: Wat betekent de galerie in inhoudelijk, economisch, maatschappelijk, (kunst)historisch en globaal opzicht voor de kunstenaar, de kunst en het publiek? En hoe verhoudt de galerie zicht tot de andere podia voor de hedendaagse kunst? Zo biedt Positioning the Art Gallery gevarieerde, verassende visies op de betekenis van de galerie voor de stad, maar zeker ook in bredere zin voor de kunstenaar en internationale kunstwereld.
Auteurs: Jan van Adrichem, Dominic van den Boogerd, Xander Karskens, Noor Mertens, Tineke Reijnders, Olav Velthuis
Korte bijdragen door: Jo Baer, Kees van Gelder, Adriaan van Ravesteijn, Jack Tilton, Fons Welters