Being Public
How Art Creates the Public
- Wat betekent het om 'publiek' te zijn?
- Draagt bij aan een beter begrip van de relatie tussen kunst en het publiek(e)
Redactie: Jeroen Boomgaard, Rogier Brom
Ontwerp: Template
Serie: Making Public
2017, Valiz met LAPS / Gerrit Rietveld Academie | paperback | 200 blz. | 22 x 17 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-94-92095-28-2
Inhoudsopgave (pdf)
Introductie (pdf)
Over de auteurs (pdf)
In de media
- Boekbespreking van Being Public in Tubelight, september 2017
Being Public onderzoekt de notie van ‘publiek’ vanuit verschillende invalshoeken. In discussies over de betekenis van cultuur speelt de categorie ‘publiek’ een belangrijke rol, maar wat er met dit begrip precies bedoeld wordt blijft vaak onduidelijk. De betekenis van zowel ‘kunstpubliek’ als ‘publieke ruimte’ is complex geworden in een tijd waarin de grenzen tussen publiek en privé verschuiven en waar ‘het publiek’ eigenlijk verschillende groepen met veranderende samenstelling en identiteit omvat. Wat betekent het in deze tijd om publiek te zijn? En wat is de rol van kunst in het vormgeven van zowel ‘publieke ruimte’ als ‘een publiek’? Met deze vragen als vertrekpunt wil Being Public bijdragen aan een beter begrip van de relaties tussen kunst en het publieke.
Bijdragen: Barbara Alves, Jeroen Boomgaard, Rogier Brom, Anke Coumans, Florian Cramer, Eva Fotiadi, Maaike Lauwaert, Gabriel Lester, Steven ten Thije