Binnen was Buiten
De Sandbergvleugel Amsterdam
- Een lichtvoetige, kritische vertelling over een markante plek in de culturele geschiedenis van Amsterdam
- Knoopt aan bij de huidige discussie over de maatschappelijke rol van het museum
Auteur: Paul Kempers
Ontwerp: Roosje Klap
Serie: AL AMSTERDAM
2010, Valiz | ondersteund door Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, Fonds BKVB, Mondriaanfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, De Gijselaar-Hintzenfonds | paperback | 224 blz. | 19 x 17 cm (h x b) | Nederlands | ISBN 978-90-78088-44-8
‘Geen marmer, geen fluweel, geen Griekse zuilen, geen bovenlicht.’ Onder dit motto verrees begin jaren vijftig aan de Amsterdamse Van Baerlestraat een bescheiden ogend museumgebouw van glas en wederopbouwbeton, dat spraakmakend zou worden. Geestelijk vader van de eerste uitbreiding van het Stedelijk Museum Amsterdam was directeur Willem Sandberg, wiens ideeën over kunstpresentatie zowel felle kritiek uitlokten als internationaal navolging vonden. In Binnen was Buiten beschrijft kunsthistoricus en publicist Paul Kempers het verleden van het in 2006 afgebroken gebouw, dat lange tijd gold als de belichaming van het democratische, open museum. Hiervoor sprak hij met Sandberg-kenners en Amsterdamse kunstenaars, en inventariseerde de reacties op de omstreden afbraak. In zijn kritische, toegankelijk geschreven geschiedenis van de Sandbergvleugel knoopt hij aan bij de aanhoudende discussies over de functie van het museum voor hedendaagse kunst in de eenentwintigste eeuw.
Paul Kempers is kunsthistoricus en publicist. Hij schreef o.a. voor De Groene Amsterdammer en Vrij Nederland en was huisfilosoof van het Centraal Museum Utrecht. Ook schreef hij monografieën over de Amsterdamse tekenaar Oey Tjeng Sit en theatergroep Alex d'Electrique.