Direct naar:

Teaching Art in the Neoliberal Realm

Realism versus Cynicism

UITVERKOCHT

  • Hoe ziet (de toekomst van) kunsteducatie er uit nu ook binnen dit veld de marktwerking overheerst?
  • Realistische alternatieven voor het neoliberale onderwijssysteem

Redactie: Pascal Gielen, Paul De Bruyne
Ontwerp: Metahaven
Serie: Antennae, Arts in Society

2012, Valiz | ondersteund door Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Tilburg | paperback | 262 blz. | 21 x 13,5 cm (h x b) | Engels | ISBN 978-90-78088-57-8

Inhoudsopgave (pdf)
Introductie (pdf)
Over de auteurs (pdf)



In de meeste landen andergaat het kunstonderwijs grootschalige reorganisaties. Onderwijsinstellingen moeten zich steeds meer als ondernemingen opstellen, die om de beste of meeste studenten concurreren en hun doel en resultaten in management- en financiƫle termen uitdrukken. Het onderwijsveld is kortom een markt geworden. De belangrijkste vraag is of er daarbinnen nog ruimte voor kunst is.
Teaching Art in the Neoliberal Realm onderzoekt de effecten van deze verandering voor kunsteducatie als praktijk en de positie van kunst en de kunstenaar. Zowel theoretici als docenten analyseren het cynisme van deze neoliberale houding ten opzichte van onderwijs. Ook bieden zij realistische alternatieven die intrinsiek zijn aan de behoeften en karakteristieken van kunsteducatie.

Bijdragen: Jeroen Boomgaard, Paul De Bruyne, Pascal Gielen, Stefan Hertmans, Anders Kreuger, Rudi Laermans, Dieter Lesage, Jan Masschelein, Daniel Muzyczuk, Tessa Overbeek, Marco Scotini, Richard Sennett, Maarten Simons, Bert Taken, Barend van Heusden